آنتی اسکالانت

سه شنبه 23 مهر 1398
12:23
مهدی

آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت با اهمیت ترین ماده شیمیائی می باشد که معمولا در دستگاه های RO تزریق می‌ شوند. هر سیستم اسمز معکوس نیاز به یک دستگاه تزریق از این نوع دارد. این ماده موجب بالا رفتن حلالیت ذرات محلول شده و در نتیجه امکان رسوب آنها در سطح غشا RO را پایین میآورد. کاهش مقدار رسوب برای عملکرد بهتر سیستم ضروری است.

آنتی اسکلانت یا ماده ضد رسوب (R.O Scale Inhibitor)

هر دستگاه غشائی مانند سیستم RO به صورت طبیعی بر اثر موجود مواد معلق، املاح محلول و پارامترهای میکروبی موجود در آب خوراک دچار گرفتگی می گردد که این عمل لزوم در نظر داشتن پیش تصفیه فیزیکی و شیمیایی صحیح دستگاه را ضروری می سازد.

عملیات رسوب عبارت از نشست نمک های کم محلول روی سطح غشاء و فولینگ عبارت از جمع شدن مواد معلق جامد و میکروارگانیسمها روی سطح غشاء است. فولینگ در دستگاه های RO یک پدیده طبیعی به حساب میرود که با فرآیند پیش تصفیه و فیلتراسیون مناسب و شستشوی شیمیائی در مواقع نیاز قابل کنترل می باشد.

آنتی اسکالانت ،لایه گذاری شیمیایی ( Scaling ) ناشی از ترکیبات معدنی محلول در آب همانند کربنات کلسیم (CaCO3) ، سولفات کلسیم (CaSO4 )، سیلیکا (SiO2) یا دی اکسید سیلیکون ، سولفات باریم (BaSO4) و ... قادر هستند باعث محدودیت راندمان کاری دستگاه های فیلتراسیون غشائی ، بالا بردن فشار و در نتیجه بالا رفتن مصرف انرژی و هزینه های مرتبط با آن ، پایین آمدن کیفیت آب بدست آمده ، شست و شو ها و از کار افتادگی های پی در پی می گردد . لازم به ذکر است عمر مفید فیلترهای غشائی بر اثر پدیده هایی مانند لایه گذاری شیمیایی ( Scaling ) پایین می آید .

به وجود آمدن رسوب زمانی شروع می شود که غلظت يک نمک از حلالیت آن در شرایط محلول زیادتر شود. هسته های اولیه کریستال نقش کاتالیزوری را برای به وجود آمدن کریستال های بیشتر از نمک بازی می کند. این کریستال های نمک به شرط اینکه به اندازه و جرم حجمی لازم برسند از حالت معلق خارج می گردند و آغاز به رسوب ‌دهی می ‌کنند. عملیات ته ‌نشينی رسوب تا زمانی ادامه خواهد داشت که یون های به وجود آورنده نمک در محلول به صورت فوق اشباع باشند.

دلیل لایه گذاری شیمیایی ( Scaling ) را می توان به چهار دسته کلی دسته بندی نمود :

- بالا رفتن غلظت مواد معدنی محلول در آب ورودی به غشا .

- بالا رفتن PH آب .

- تشکیل و بالا رفتن سطوح مورد نیاز برای رسوب که با استمرار لایه گذاری شیمیایی ( Scaling ) این سطح موردنیاز بیشتر می شود.

- بالا رفتن دمای آب .

معمولا ایراد هایی که در اثر لایه گذاری شیمیایی ( Scaling ) در فیلتر های غشائی ایجاد می شوند ، عبارتند از :

- پایین آمدن کیفیت و مقدار جریان آب عبوری .

- بیشتر شدن افت فشار و فشار مورد نیاز و مصرف انرژی و هزینه ناشی از آن .

- شست و شو های مکرر و با فواصل زمانی کمتر برای بهبود فرآیند که منجر به پایین آمدن عمر مفید غشاها و بالا رفتن هزینه می شود .

- از کارافتادگی های پی در پی و بلند مدت .

- پارگی و گسیختگی غشا در برخورد با کریستال های رسوبی نوک تیز .

این مشکلات با ماده رسوب زدایی آنتی اسکالانت حذف می شود.


[ بازدید : 19 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آنتی اسکالانت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]